Publisert: 20. oktober 2023
|
Oppdatert: 25. september 2024
Versjonen av nettleser du benytter for å se europris.no er utdatert og støttes dessverre ikke av våre nettsider. Siden nettleseren ikke lenger følges opp av sin utgiver, vil flere av funksjonene på våre nettsider ikke fungere.
Vi anbefaler at du oppgraderer (eller bytter ut) din nettleser for å få den beste opplevelsen på våre nettsider.
Er du sikker på at den plasten der er nødvendig? Slike spørsmål stiller vi i Europris oss stadig oftere. Vi har nemlig satt oss som mål å redusere mengden emballasje hvert eneste år fremover – noe vi er veldig gira på å få til!
Det er ganske vanskelig å klare seg helt uten emballasje. Men i de tilfellene hvor vi har mulighet til å påvirke materiale og mengde, så gjør vi det vi kan.
Produksjon av emballasje krever nemlig store mengder vann, energi og råvarer. Og vi har et ekstra fokus på plast, fordi det krever fossile brensler som gir høye utslipp. Det betyr at hver gang vi reduserer produksjonen av plast, reduserer vi samtidig utslippene av klimagasser. Og det vil vi!
Vi jobber derfor mot at all plast som brukes i vår emballasje skal være resirkulert. Og dersom plasten kan erstattes med et mer klimavennlig materiale, så prøver vi å få til det. Høres ikke det ut som en god idé?
Mindre emballasje = mindre utslipp
All emballasje blir etterhvert til søppel. Så om vi klarer å kutte ned på emballasjen, vil vi ha mindre søppel å forholde oss til. Det betyr at det er mindre søppel som kan ende opp i naturen, forstyrre økosystemene eller true dyreliv. Det betyr også at vi som samfunn kan bruke mindre ressurser på avfallshåndtering. Og det er bra!
Vi tror også at våre valg knyttet til emballasje kan gjøre deg som kunde mer bevisst på hvilke produkter du velger. Og kanskje kan vi til og med inspirere til at du tar mer bærekraftige valg? Det er noe vår teamleder for pakningsdesign, Trine Engebretsen, brenner for:
– Design er mye mer enn det estetiske! Det er for eksempel viktig for oss å kunne veilede folk på hvordan avfallet skal sorteres, blant annet gjennom god merking av de ulike delene. Det at Europris har satt bærekraft på agendaen, gir oss designere mange spennende utfordringer, forteller Engebretsen.
Endringer som gir resultater
Innen Europris sine egne produkter, skjer det stadig forbedringer i emballasje. I våre rengjøringssprayer fra merkevaren Effekt bruker vi kun 100 % resirkulert plast og samme type plast, både i beholder og på etiketten. Normalt må slike etiketter fjernes for å resirkuleres, men ikke her. Det tror vi gjør det lettere for deg å ta bærekraftige valg. Vi bytter nå også fra plast til papp for våre vaskekapsler fra Effekt. Dette er snart på vei ut i butikk, og vi gleder oss til dere får testet!
Vi tror at små forbedringer i bruk av emballasje vil ha stor effekt på vårt totale klimaavtrykk. Og med butikker over hele landet er det ingen tvil om at våre tiltak vil ha stor effekt. Alle kan gjøre litt, men vi kan gjøre mye.