Publisert: 16. september 2024
|
Oppdatert: 17. september 2024
Versjonen av nettleser du benytter for å se europris.no er utdatert og støttes dessverre ikke av våre nettsider. Siden nettleseren ikke lenger følges opp av sin utgiver, vil flere av funksjonene på våre nettsider ikke fungere.
Vi anbefaler at du oppgraderer (eller bytter ut) din nettleser for å få den beste opplevelsen på våre nettsider.
Alle kan gjøre litt – vi kan gjøre mye, og det gjør vi! Etter flere års arbeid har vi fått toppnotering fra PWC på vårt klima- og rapporteringsarbeid i deres årlige klimaindeks.
Klimaindeksen er en gjennomgang av hvordan de 100 største selskapene i Norge jobber med sin klimapåvirkning. Selskapene deles inn i fire kategorier som sier noe om hvor godt man jobber med klima i selskapet basert på definerte tiltak. I fjor var vi i kategori 4 så dette er en betydelig forbedring, og vi deler topplasseringen med 17 andre av de største selskapene i Norge.
Det er flere tiltak som til sammen definerer oss som klimaleder:
Vi har klimamål i tråd med Parisavtalen.
Vi har kuttet i absolutte tall hvert år de siste 3 årene.
Vi rapporterer alle våre utslipp fra egen drift og i hele verdikjeden.
Se total oversikt over alle kriterier i hver kategori i bildet under:
Vi er utrolig stolte, men betyr det at vi er i mål? Nei!
Bærekraftsjefen Trude Mork Alnæs, har planen klar på hvordan Europris skal bli enda bedre i fremtiden:
«Det er utrolig gøy at vårt langsiktige og systematiske klimaarbeid blir lagt merke til. Her er det mange i Europris som stolt kan si at de har bidratt til endring! Vi er midt i den grønne omstillingen og gjør utrolig mye bra for å oppnå en mer klimavennlig drift og logistikk, men det som virkelig monner er forbedringstiltak på produktene vi selger til kundene våre».
Som en naturlig konsekvens av å være en retailer, kommer størstedelen av utslippene fra produksjon av produktene våre. Derfor er det viktig å forbedre dette området.
«Vi skal bli bedre på å gjenbruke råvarer, redusere mengden emballasje og bruke mer gjenvinnbar emballasje, i tillegg til å stille enda strengere krav til de vi kjøper varer fra spesielt i forhold til mer klimavennlig produksjon. Som retailaktør er vi en del av klimautfordringen, men vi kan definitivt også være en del av løsningen,» forteller Trude.