Publisert: 19. august 2024 | Oppdatert: 1. april 2025

Europris solgte 3 millioner færre plastbæreposer 

Som medlem av Handelens Miljøfond jobber vi i Europris for det overordnede målet om å få ned plastposebruken i Norge. Miljøkravet og målet i Norge, er at hver enkelt av oss ikke skal bruke mer enn 40 poser i året, dvs en reduksjon på 70% i løpet av en toårsperiode. Det siste året har kundene merket at posene har blitt dyrere, og dette er ett av flere tiltak som har bidratt til redusert poseforbruk. 

 

For hver pose solgt gir Europris 4 kroner som en frivillig miljøavgift til Handelens miljøfond. Dette er ett av flere tiltak som bidrar til redusert plastposeforbruk i Norge. For å hjelpe kundene våre å bruke færre poser tester vi også mange andre tiltak i butikken. Det siste året har vi i Europris redusert salget av plastpæreposer med 27 prosent, noe som betyr at våre kunder kjøpte 3 millioner færre plastbæreposer enn året før. 

 

Tiltakene har blant annet vært å minne om handlenett eller oppfordre til bruk av avfallsposer på rull istedenfor bæreposer til søpla hjemme. Etter et vellykket pilotprosjekt i to av våre butikker ruller vi nå ut tiltak i hele kjeden. 

Påminnelse ved inngangen 

Det er fort gjort å huske på handlenettet som ligger igjen i bilen, først i det øyeblikket man står ved kassen. For å unngå dette satt vi opp en vennlig påminnelse på vei inn i butikken: “Har du husket handlenett?” Slik kunne kundene snu og hente handlenett før handelen startet.  

Avfallsposer på rull til søppel hjemme 

Det er fort gjort å glemme handlenettet i bilen, men for å hjelpe kundene med dette plasserte vi vennlige påminnelser ved inngangen: "Har du husket handlenett?". På den måten kunne kundene snu og hente handlenettet før de begynte å handle.

Enkle og synlige alternativer

Når miljøvennlige alternativer er enkle å finne, velger de fleste av oss dem. Derfor gjorde vi det lett for kundene å finne slike alternativer. Avfallsposer på rull ble plassert på synlige steder, som ved kassene og på paller. Noen poser ble også lagt frem slik at kundene kunne ta en nærmere titt og føle på dem. Plakater og klistremerker rundt i butikken oppfordret til gjenbruk og forklarte hvorfor gjenbruksnett og avfallsposer på rull er bedre både for miljøet og lommeboken.

Tok grep ved kassen

Ved kassen ble det gjort flere endringer. Det vanlige spørsmålet "Vil du ha pose?" ble byttet ut med "Har du med egen pose?" Gjenbruksnett ble plassert godt synlig. I tillegg til plakater som minnet på å bruke handlenett.

Gode resultater og flere tiltak nasjonalt 

Hver fjerde kunde som handler hos Europris, kjøper en pose. Vårt mål er å få dette ned til en pose per person. Resultatene så langt viser at vi er på god vei til å få til endring. Pilotprosjektet har mottatt positiv respons fra både kunder og medarbeidere. Kommunikasjonen ved kassene, synligheten av gjenbruksnett, og muligheten til å vurdere kvaliteten på avfallsposene er det som fungerte best.  Nå ruller vi ut flere tiltak i hele kjeden.

Se opp for ny kommunikasjon i butikk!

Takk til Handelens Miljøfond som pådriver for reduksjon av plast!

 

*Beregningen bygger på salgstall i perioden august 2022 tom. juli 2023 og august 2023 tom. juli 2024.